Jak v létě nepřibrat? 10 tipů na nejen letní jídelníček

15.8.2016

MUDr. Hana Mojžíšová


Léto je období prázdnin a dovolených, obvykle příznivějšího počasí pro aktivní pohyb v přírodě, období setkávání, období sezónního ovoce a zeleniny, ale také období přibírání hmotnosti. Více společenských příležitostí spojených s grilováním, častější konzumace alkoholu, ale také počasí nám řadě z nás přináší řadu omluv, proč plánovaný pohyb jsme nemohli realizovat – příliš horko, záplavy…dovolená.

V létě se přibírá podobně jako o Vánocích, v průměru plus 3-4 kg. Samozřejmě, že záleží na každém z nás, ale ráda bych připomněla několik drobností, kterým nám mohou pomoci si uvědomit, co možná trošku jinak?

Pokud máme svou životosprávu celoročně pod kontrolou, asi nikdo z nás se nechce vrátit z dovolené s několika kilogramy navíc.

 

Jak si užít a nepřibrat? 10 tipů na nejen letní jídelníček:

1. Začněme plánováním. Pokud plánujete pobyt u moře, volte spíše variantu stravování bez jídla či all inclusive. Neměňte příliš své zvyklosti ohledně režimu a množství jídla, jen rozšiřte repertoár potravin, abyste ochutnali místní speciality. Využijte horkého počasí a talíř spíše ještě více než v běžném režimu odlehčete zeleninou. Talíř těstovin určitě není ideální večeří pro postavu nejen do plavek.

2. Jezte sezónně! Využijte sezóny vyzrálého ovoce a zeleniny, které svým velkým obsahem vody nás osvěží a odlehčí náš jinak bohatý jídelníček, navíc nám dodá cenné minerály, vitamíny, enzymy a nejrůznější ochranné látky, mnohé z nich podporují naší imunitu. Pokud trávíte alespoň část léta na českém venkově, neopomeňte klasické letní bobuloviny z našich zahrádek či lesů – rybíz, maliny, borůvky,… Studie uvádějí a zaměřují se na fakt, že tyto drobné plody jsou mocným bojovníkem proti rakovině. Nemusíme shánět exotické superpotraviny, stačí zaběhnout na babiččinu zahrádku či do lesa.

3. Jezte lokálně! V přímořské destinaci vychutnejme do sytosti ryby a mořské plody, lokální sýry, kvalitní olivové oleje, neznámé či méně známé druhy zeleniny a lokální úpravy potravin.  Mořské ryby, ořechy, semínka, většina rostlinných olejů jsou cenným zdrojem omega 3 mastných kyselin = zdravých tuků, které mají protizánětlivý účinek, naše tělo je neumí vyrobit a máme jich nedostatek.

4. Pravidelnost? Určitě ano! Strategicky se nevyplatí vynechávat oběd s poznámkou, že je příliš horko a stejně nemáme hlad, o to více zkonzumujeme večerního jídla, které se rádo přesunuje do našich tukových zásob.

5. Štíhlá večeře? Maso včetně ryb či jiný zdroj bílkoviny – sýry zejm. čerstvé sýry, tvarohy, jogurtové dresinky, vejce, luštěniny či výrobky z nich (tofu, tempech) s dostatkem zeleniny.

6. Co omezujeme? Klasické přílohy včetně pečiva a uvolněný prostor na talíři věnujeme nejrůzněji upravené či syrové zelenině.

7. Zdravé dezerty? Určitě ano: dezertem může být chlazené ovoce, ovocný sorbet, ale samozřejmě ochutnáme občasně i klasický dezert v destinaci, kde dovolenou trávíme. Hlídáte si váhu? Rozdělme si dezert s partnerem či kamarádkou, podle vzoru jeden dortík několik lžiček, volme druh spíše s ovocem než s máslovým krémem a „hřešme“ spíše v době oběda než večer.

8. Pozor na koktejly s alkoholem! Krásně se snoubí s posezením u bazénu či na terase, ale pokud, naše tělesné linie či vůle nejsou nejpevnější, volme raději sklenku suchého vína a prokládejme drobné prohřešky dostatkem čerstvé vody. Kvalitní celodenní pitný režim na bázi vody jen ochucený limetkou, mátou či okurkou je určitě samozřejmostí. Pokud si v létě chcete občas dopřát zmrzlinu, raději vynechte z jídelníčku ovocné smoothie a ovocné freshe a konzumujte ovoce s vědomou pozorností v rozumné míře.

9. Pohyb? Máte nárok na odpočinek? Určitě ano, ale nepodlehněte přemlouvání svého mozku, že jsme si přijeli odpočinout a ani se z lehátka nehneme. Většina z nás má sedavé zaměstnání ev. s minimálním stereotypním pohybem, takže přetížený máme spíše mozek, ale naše fyzično strádá. Dejme odpočinek mozku, dodejme mu kyslík a endorfiny ze svižné procházky po pláži či plavání. Proložme pasivní odpočinek badmintonem, tenisem či plážovým volejbalem.

10. Spánek, siesta, odpočinek, dobrá nálada, užijte si vzácný čas se svými blízkými či kamarády, načerpejte energii do všedních dnů! Staňte se vyznavači přiměřenosti, ať se sami sebou cítíte dobře i po dovolené!

 

Navykněme si na nové návyky!

Dlouhé letní dny jsou ideální dobou na navyknutí novým návykům – ať už jde o nové tipy na zeleninové saláty, častější konzumaci ryb, jogurtové zálivky či dezerty, ale stejně tak pokud jde o pravidelný pohyb. Ideální pro štíhlou linii, dobrou náladu a klidnou mysl je hodinka svižné chůze.

Takže naučme se v trochu volnějších prázdninových dnech, věnovat něco pozornosti a laskavosti sami sobě. Ať již je to v podobě kvalitních potravin jako zdroje energie, ale i aktivního a stejně tak pasivního odpočinku.

Nové návyky potřebují pěstovat alespoň několik týdnů, než dojde k jejich osvojení. Pokud se budeme při jejich vytváření cítit dobře a změny nám budou vyhovovat, máme velkou šanci si je dlouhodobě udržet. A to je dobrá zpráva pro náš vzhled, dobrou náladu, kondici i zdraví.

Krásné aktivní léto vám všem!

 


Zpět na výpis článků